Дійсно, питання про те, чи стали сучасні діти “дурнішими” за попередні покоління, є важливим і суперечливим. Вчені, зокрема французький нейробіолог Мішель Демюрже, вважають, що розвиток інтелекту у дітей значно знижує вплив технологій, зокрема цифрових пристроїв. У своїй книзі “Фабрика екранних ідіотів” Демюрже наводить дані, які свідчать про зниження коефіцієнта інтелекту (IQ) серед молоді, і пов’язує це з новими технологіями та зміною способу життя.
Чому це відбувається?
Науковець зазначає, що хоча раніше спостерігався так званий “ефект Флінна” — стійке зростання IQ серед поколінь, в останні два десятиліття ця тенденція змінилася на протилежну. Одна з причин — збільшення часу, який діти проводять за екраном телевізорів, телефонів і комп’ютерів. Демюрже акцентує увагу на тому, що постійне споживання інформації через екран не дозволяє мозку розвиватися належним чином: важливі когнітивні функції, як-от пам’ять, концентрація, здатність до абстрактного мислення, знижуються. Замість активного, живого спілкування, яке сприяє розвитку, діти витрачають час на пасивне споживання контенту.
Екрани та їх вплив на мозок
Дослідження показують, що чим більше часу дитина проводить перед екраном, тим слабшими стають її когнітивні навички. За словами Демюрже, коли мозок взаємодіє з екраном, він отримує інформацію менш ефективно, ніж при особистому спілкуванні. Це призводить до затримки в розвитку важливих функцій, таких як мова та увага. Крім того, діти, що надмірно захоплюються екранними розвагами, мають більше проблем із фізичною активністю, що призводить до ожиріння, а також знижується якість сну через вплив синього світла від екранів.

Чи є інші фактори?
Звісно, на інтелектуальний розвиток дітей впливає не лише технології. Система охорони здоров’я, якість харчування, соціально-економічний рівень, умови навчання — все це також відіграє важливу роль. Але дослідження показують, що навіть в країнах з відносно стабільними соціально-економічними умовами спостерігається тенденція до зниження IQ серед молоді.
Позитивні аспекти цифрових технологій
Не можна заперечувати, що цифрові технології мають свої переваги. Вони дають можливість швидко отримувати інформацію, покращують доступ до знань, сприяють розвитку певних навичок, наприклад, базових комп’ютерних. Проте, Демюрже підкреслює, що важливо обмежувати час, який діти витрачають на споживання контенту через екрани, і забезпечувати їм активне навчання через інші канали: живе спілкування, читання, заняття мистецтвом і спортом.
Висновок
Загалом, можна зробити висновок, що нові технології дійсно впливають на інтелектуальний розвиток дітей, але це не означає, що всі діти стали “дурнішими”. Набагато важливіше те, як ми використовуємо ці технології. Ключовим є баланс між цифровим світом і реальним, між використанням гаджетів для навчання і активним розвитком мозку через спілкування, фізичні вправи та інтелектуальні заняття. Поки що проблеми, про які говорить Демюрже, є серйозними, і потрібні зміни у підходах до виховання та освіти для того, щоб діти мали можливість розвиватися в здоровому середовищі.